نقش بازی در برندسازی و افزایش فروش

 

نقش بازی در برند سازی و افزایش فروش

برند چیست ؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا برند یک نام، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. عنوان قانونی برای برند، نشان تجاری است.برند مجموعه گره‌های ذهنی یا تداعیات کارکردی، احساسی، عقلی و مزیت‌هایی است که ذهن بازار هدف را اشغال نموده‌است. تداعی معانی پیوند دادن تصاویر و نشانه‌ها با برند یا مزایا و فواید یک برند است. این مزایا یا فواید برند است که مبنای تصمیم‌گیری برای خرید آن واقع خواهد شد.برند (Brand)همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت مفهومی، دیداری یا لفظی صفات و ویژگی‌های خود را در ذهن و قلب مخاطب تداعی می‌کند.

برند شامل همه احساسات، ویژگی‌ها و مفاهیمی است که به یک نام گره خورده است؛ برند، برداشت افراد از یک نام است.

برندینگ
در کل زمانی که یک کسب و کار قصد دارد معنی واقعی برند را بداند، می بایست به قولی که به مشتریان می دهند فکر کنند. در حقیقت برند، قولی است که شما به مشتری خود می دهید. اگر شما یک فروشنده لوازم خودرو هستید، شاید برند شما “ارسال سریع، سالم و دقیق (تناسب داشتن قطعه با جزئیات مدل خودرو)” باشد و شما به عنوان دارنده کسب و کار، همیشه می بایست به این موضوع پایبند باشید.

برند سازی چیست ؟
برندسازی(Branding)  فرآیند معنا بخشیدن به یک نام است. برندسازی مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند. برندسازی شامل مباحث مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام مؤثر برای برند، ایجاد طبقه‌بندی جدید، انتخاب رنگ برند و طراحی لوگو برای آن، بسط برند یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و… می‌باشد.

در حقیقت در برندسازی تلاش بر این است که مشخصه‌های برند را که در قسمت بالا هم به آن اشاره شد، به نحوی در ذهن مشتریان جایگذاری شود و بتواند جایگاه خوش حسی برایشان داشته باشد.

به زبان دیگر می‌توان برندسازی را اینگونه تعریف کرد
«جایگاه ذهنی یک برند در ذهن مشتریان و بازارهدف آن کسب‌و‌کار.»

روش‌های برندسازی
برندسازی حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. برندسازی آن قدرها هم ساده نیست، چراکه هیچگاه دو برند مثل هم عمل نمی‌کنند. در حقیقت هدف اصلی برندسازی این است که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند. پس نمی‌توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت.

برای ساختن یک برند پرجذبه باید ۵  اصل را رعایت کنید:

۱- متمایز شوید ۲- همکاری کنید ۳- نوآوری کنید ۴- اعتبار ببخشید ۵- فرهنگ سازی کنید.

هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته‌بندی، رویدادها و حامی گری، خدمات مشتری

 

نقش بازی در برندسازی و افزایش فروش

بازی های ویدئویی یک ابزار عالی برای فروش بسیاری از چیزها هستند. می توانید ایده ها، احساسات، و گاهی حتی دیدگاه های منحصر به فرد را در بازی به فروش برسانید. با چنین تعامل قدرتمندی، جای شگفتی نیست که شرکت های بازاریابی در اروپا و امریکا و… در طول چند دهه در تلاش هستند تا با استفاده از بازی های ویدئویی محصولات خود را بفروش برسانند.شرکت های بزرگی برای معرفی و ترویج برند و افزایش فروش محصولات خود از شیوه ارائه  و معرفی در بازی استفاده کردند .این شیوه معرفی و برندسازی از دهه ۱۹۸۰ تا الان در حال اجرا می باشد.

 

به عنوان مثال بازی Pepsiman
این بازی در سال ۱۹۹۹ توسط یک شرکت ژاپنی برای شرکت پپسی ارائه شده و در آن ابرقهرمانی با نام Pepsiman  را معرفی کرد این ابرقهرمان باید یک سری موانع را رد می کرد تا  به نوشابه پپسی برسد این بازی  فوق العاده ساده بود و با استفاده از قهرمان سازی و  جذابیت های بصری فراوانی که در بازی پیاده شده بود ، باعث افزایش فروش پپسی شد.

 

منابع :

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF

https://en.wikipedia.org/wiki/Pepsiman_(video_game)